img

Anti-tysk propaganda

13.okt.2006 @ 10:50:56

Hummer

Vi rovfisker selv - akkurat nå etter en utryddingstruet hummer. Men det er tyske sportsfiskere vi skal hate.

I en uke har vi hatt tyske fiske-gjester på øya der vi bor. Jeg er imponert. Og irritert. Imponert over tyskernes kunnskap og iver. Imponert over hvordan de ordner med fisken og lager mat for vinteren. Og ganske irritert over nordmenns holdninger til våre tyske hobbyfiskere.

Samtidig som tyskerne kom på besøk, åpnet hummersesongen her vest. Tyskerne får kjeft fordi de fyller en husholdningsfryser med småmakrell og sei. Samtidig setter hummerfiskerne 3-400 teiner langs land. Tett i tett.

Hele landstripen er fylt med teiner som er festet sammen i lenker på 5-600 meter. Om der finnes en stakkars hummer på bunnen - har den ingen sjanse til å unnslippe. De store fiskebåtene dundrer forbi. På vei innover er de søkklastet med titusener av tonn med fisk. På vei utover griser de til fjord og strender når de spyler tanker for fiskefett. Der er rovfiske, fiskejuks, kvotejuks og fanteri. Men der er tyskerne vi skal hate. De tar fisken vår, hevdes det.

Norge har sørget for at de flinkeste sportsfiskerne blant oss skal få sterke begrensninger på hva de kan ta med hjem over grensen. Min påstand er at vi diskriminerer og at gammel anti-tysk propaganda fremdeles lever i dette landet. Jeg skammer meg på nasjonens vegne.


Kommentarer:
Postet av:

Helt enig!

13.okt.2006 @ 11:47:10
Postet av: Mag

Er,ikke enig i det du sier.Tyskerne legger ikke igjen en krone her i landet,bortsett fra søpla si langs norske veier,og bobil toaletten dem's går jammen samme veien den å.Hvorfor er det værre for dem å akseptere lovlig utførsel av landet?som det er for norske borgere som reiser.Kan ikke ta med oss hva vi vil over grensen vi heller.Og enkelte har med seg hjem slike kvanta med fisk,at dem umulig kan spise fisk hver bidige dag i et helt år.Dem selger en god del av det når dem kommer hjem.stor butikk det i tyskland der fiske er dyr.Og dem kommer igjen neste år og tar med seg enda mere.Så det er på sin plass at dem,ikke får frakte ubegrenset med fisk ut av norge.En sportsfisker som du kaller det,driver ikke på slik.Så,definisjonen sporsfisker vil da få en annen betydning en den har,pr,i dag.Hilsen sporsfiskern.

13.okt.2006 @ 12:29:45
Postet av: Ola N

Tror neppe du hvet hva en sportsfisker er som i det hele tatt kan komme med slike utsagn.Sier meg ening med Mag.Finnes regler her i landet som tyskere bør overholde!!Og klarer dem ikke det så håper jeg at dem blir tatt på grensen og får seg en bot som skikkelig svir for smugling av fisk!!Noen har blitt tatt i tollen og ønsker det norske tollvesenet fortsatt god jakt på disse som smugler over grensa!!

13.okt.2006 @ 14:53:30
Postet av: Mag

Jeg,må egntlig le godt av dette inlegget ditt.Du kan ikke ærlig mene det du sier??Og at du i tilegg drar inn som du sier selv(antitysk propaganda)Hva har det med fiske å gjøre?Og at du enda sier at norge har å gjøre med de flinkeste sportsfiskerne å gjøre,du kan ikke mene dette seriøst?I og med at du startet denne bloggen her i nettavisen,vil jeg gjerne at du svarer på et par ting??Hva er en sporstsfisker?Hvem har gjort tyskerne etter din definisjon,til norges beste sportsfiskere?Og sist men ikke minst på hvilken måte blir tyskene diskriminert??Hadde satt pris på et svar,da du selv har satt igang denne diskusjonen her.Svar ønskes...Sett i gang å skriv.Dette,er jo enkle spørsmål du kan svare på?

13.okt.2006 @ 19:28:27
Postet av: Olav

Mine vurderinger bygger på fakta.
Tyske sportsfiskere har opplæring i sportsfiske. På samme måte som vi må ha jegerprøve. De kan mer enn de fleste om sportsfiske.
Jeg kjenner personlig en rekke tyske fiskere som i årevis har besøkt Norge. Ikke sammenlign dem med bobil-tyskere i sommernorge.
Jeg har erfaring med utleie til tyske sportsfiskere. De kan håndtere fangst, båt, motor, røykeovner og tar godt vare på utstyr. Eget og ikke minst andres. De gjør kontant opp for seg og når de drar er det rengjort og ryddet. Mer enn jeg kan si om mange norske sportsfiskere.
Videre bygger jeg på 40 års erfaring som sportsfisker. Fisker med alt fra lette fluestenger til garn og line i sjøen.
Det norske kvotesystemet for gjestefiskere er tåpelig og helt ute av proposjoner. En ren demonstrasjon og ødeleggende for en viktig tilleggsnæring i distriktsnorge. Norge er en nasjon av rovfiskere. Få tar ut så store ressurser av havet som oss. Men i vår selvgodhet har vi problemer med å se at vi er blant verstingene. Tåpelige påstander som at tyskerne tar ut for mye fisk eller at sportsdykkerne tar hummeren elsker vi å produsere. Alle tyske sportsfiskere tilsammen i Norge tar ikke mer fisk enn det som dumpes eller sorteres ut fra en eneste havgående linebåt. Om noen er i tvil så kan de jo lese litt faktatall.
Det er en myte at tyskere ikke legger igjen penger. En tysk fiskeklubb (6 - 8 personer) legger igjen på en uke ca 15-20 000 kroner i leie, båtleie, drivstroff og annet.
Det er mulig at "Mag" og "Ola N" ikke synes det er noe særlig. For oss andre vil en slik ekstrainntekt monne bra.
Antitysk propaganda begrunner jeg med utsagn av en slik karakter som "Mag" presenterer. Straks det er snakk om tyskere så velter det frem med bobil og septiktømming argumenter. Jeg leser det meste som finnes av båt og friluftsblader. Også turistinformasjon og reiselivsinformasjon. Synd at også denne informasjonen er lite forståelsesfull for europas ivrigste og kanskje flinkeste sportsfiskere.

14.okt.2006 @ 11:09:09
Postet av: knutten

Helt enig i at dette med 15 kg kvote å ta med seg av selvfisket fisk er rabiat sludder. Alle i strøk hvor tyskere og andre leier hus og båt synes det er bra turister. Disse som skriver neg. om tyskere har ikke peiling på hvor mye lovbrudd som blir begått av norske fiskere, og det gjelder ikke småpenger slik som dette!

14.okt.2006 @ 16:45:10
Postet av: Mag

Til,Olav.Leser inlegget ditt,men at jeg ikke har samme mening som deg er ikke det samme som å være ,anti tysk.At du kommer med denne påstanden er vel drøy.Går an å være uenig uten å få et stempel på seg.Jeg er selv vokst opp,med fiske,min far var laksefisker og hadde det som næringsinntekt.så jeg vet godt hvordan man både drar opp nøter,rensker nøter,og sløyer fisk,røyker fisk,salter fisk,mm.Og er selv en ivrig sportsfisker både sommer og vinter.Men,min definisjon av en sportsfisker er nok noe ulik din.For meg er ikke en sporstfisker,en som må reise på organiserte,fiske pakketurer med det meste tilrettelagt,av utstyr,gaid osv.Sports fisker'n,tar med fiske stanga si og setter seg ved et stille fiskevann og tar ikke opp mere en man trenger til en,eventuell,dagens middag eller til dagen etttpå,til frokosten sin.Eller,om jeg fisker ved sjøen være seg fra båt eller brygge,fisker jeg ikke mere en til dagens behov.Dette er en sporstfiskers gleder.Må også referer til det du sier om,dumping av fisk fra linebåter.du sier selv at du leser det meste av fiske og båtmagasiner.Da tror jeg også at du har fått meg deg nyttig info,om fuggelbestanden her i enkelte kanter av landet?Fuggelbestanden har gått betraktelig ned på grunn av nettop,det du referer til.Og som du kaller griseri av fjorder og strender,dete griseriet du referer til,fiskeslo,fett,osv,som er en viktig næringskjede for å opprettholde fuggelbestanden langs norske fjorder og kyst.Men loven bør da uanstt være lik for alle som fisker,enten det er ,tyskere ,spanjoler,italienere eller nordmenn,som tyvfikser.Skulle likt å høre ditt syn på de som kystvakta tar som driver med rovfiske.Jeg kan ikke se noen forskjell på om det er 40 kilo eller 4000 kilo,osv osv.Bekker små blir til stor å uansett hvordan man,enn,ser på det.Loven bør da være lik for alle?

15.okt.2006 @ 10:14:36

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/index.bd?fa=tb.add&id=2330677
hits