img

Dieselsøl

24.jun.2006 @ 12:03:44

Dieselsøl er noe dritt. Det er skuffende å registrere at en rekke bunkersplasser ikke tar oss båtfolk på alvor. Dårlige kaier med svak fendring, lekke pumper og grisete kaidekker er vanlig opplevelse langs feriekysten.

Sammenligner vi en moderne bensinstasjon på land og et typisk fyllested for diesel langs norskekysten, er forskjellen slående. Bensinstasjonene har miljøstasjoner for plast og flasker, der er tørkehåndklær og dispensere med håndvask. Der er pumper med god automatisk opprulling av slanger og der er kortautomater på flere fyllingspunkt slik at kunden skal slippe å gå lange veier med kredittkort og kvitteringer flagrende rundt.
77314-14
Kommer du med en båt som dette er det ikke særlig fristende å bunkre i dieselsøl og rester etter svarte gummidekk

Annerledes er det for båtfolket. Selv nyere tankanlegg mangler mulighet for rengjøring og miljø. Ofte er kaikanten uten fendring for småbåter og det er glatt, sleipt og dieselstank.
Et annet problem er faktisk at det er mange tankanlegg langs kysten som har lagt ned virksomheten på grunn av de avskrekkende oljeprisene og de store utgiftene det innebærer å fylle opp en stor lagertank. Faktisk må en liten butikkeier i dag ut med ca 150 000 for å fylle en typisk Statoil-tank i skjærgården. Det svir hardt i likviditeten - og flere har lagt ned tankservicen av den årsak.

Men det finnes unntak. Noen marinaer og handelssteder satser på båtfolket. De moderniserer og gjør det trivelig. De vet at en stor cabincruiser må bunkre for 8 - 10 000 kroner noen ganger i ferien. Og vil gjerne ha dem som faste kunder. Og faste kunder får man bare dersom man har service, har lagt forholdene til rette - og har gode dieselpriser.

tank
Stopp i tide. Mye søl syldes tilbakeslag ved full tank. Denne måleren på tankfyllingen gjør det mulig å slippe overfylling og søl.


Kommentarer:
Postet av: ...

".....slik at kunden skal slippe å gå lange veier med kredittkort og kvitteringer flagrende rundt"

uff... det er så plagsomt. tenk hvis man støtet på allmuen på sin vei. Eller at isen i gin tonic'en smeltet før man kom tilbake?

du har riktig nok et poeng at det er færre og færre bunkrings plasser langs kysten og at det er et problem. Men alle som har vært på en bensinstasjon vet at det ikke er drivstoffet man tjener penger på, men alt det andre som selges. Så hvis du ønsker alle disse service tjenestene du ønsker så må du nok finne deg i å gp hele veien til den lokale butikken for å betale for deg.

27.jun.2006 @ 02:05:49
Postet av:

De som driver bunkringsstasjonene i min nærhet tjener fett på meg allerede. Jeg kjøper båtutstyr for "en formue" hvert år. Og handler konsekvent inn varer i nærbutikken - om den er knyttet til en bunkringsmulighet. Nettopp for at levering og service kan opprettholdes.
Olav

27.jun.2006 @ 17:02:22
Postet av: samme som sist

så denne nærbutikken skal ha en egen avdeling ved kaien for å betjene deg og andre de få gangene du er innom. De fleste vet at man er oftere innom en besinstasjon enn når bunkrer båt.

De fleste som selger drivstoff langs kysten yter ekstra service i sommermånedene som fx ved felleferien.

Hvis du ser det i fra landhandelens side så skjønner du vel også at det ikke er spesielt mye å hente med å kjøpe inn dyrt tank anlegg, drive fylletjeneste eller butikk på kaien når båtsesongen er begrenset til få måneder. Men hvis du også ser der hvor antallet av besøkende båter er høyere så finner du også den service du er ute etter. Hjellestad Marina og Vedholmen Landhandel utenfor bergen. Men jeg skjønner godt at landhandleren ikke invisterer i dyrt anlegg når marginene er så liten

29.jun.2006 @ 23:42:42

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/index.bd?fa=tb.add&id=1516651
hits