img

Jævla østlendinger!

29.mai.2006 @ 11:05:11
forlis
Illustrasjonsfoto: Redningselskapet

Sesongen har startet. Nå er det ukentlige grunnstøtinger i distriktet der jeg bor.

Jeg lurer på hvorfor det er stor overvekt av østlendinger fra Oslofjorden som grunnstøter på vestlandet.

- Kan de ikke lese kart østafjells? Jævla østlendinger, sier naboen. Og nikker mot en flybridgebåt som nøstes på land med kranbil. Vi har ingen statistiske bevis - men dialekten røper båtførere som roper på hjelp. Flertallet har opplagsplass fra Frognerkilen til Drøbak, tror vi.

I Oslofjorden forlanger båtfolket en stake på ethvert skvalpeskjær. Her på Reksta utenfor Florø, der jeg bor, er det omvendt. Er sjøen blank og umerket kan du være sikker på at livsfaren truer foran baugen.

Hver eneste sommer kommer turistene durende oppover kysten. I 30 knop i rett linje mot de vakre småbyene langs kysten. Og hvert eneste år går feite cabincruisere på holmer og skjær. Lokalavisen har samme overskrift hver gang. "Skjæret var ikke merket".

Og hjem drar østlendingene med ristende hoder over skjær på Vestlandet som ingen kunne vite om.

Hadde skvalpeskjærene vært merket der jeg daglig ferdes mellom hjem og kontor - hadde sjøen sett ut som en slalåmbakke. Hadde det vært lykter hadde det sett ut som Karl Johans gate i adventstiden.

Her er regelen. Ingen staker - sjekk kartet. Er der staker - så styr tett oppunder. Da har du en mulighet for å smyge deg over uhumskhetene.

Naboen min er ikke særlig glad i østlendinger, uansett. Kanskje han har hatt triste opplevelser de årene han arbeidet på Tveita. Selv skal jeg begynne å føre statistikk med tanke på en mer saklig reportasje på TV 2 Nettavisen om geografiske variasjoner i båtfører-kunst.

Olav Steimler

Kommentarer:
Postet av: Hans Kr.

Jeg kunne ikke vært mer ening med deg Olav,
men du tar litt feil.

Det er ikke alle Østlendinger som har samme dårlige forholdet til sjøkart, manøvrering og dårlig sjømannskap.
Noen av oss har faktisk ganske mange timer bak oss på sjøen i mange år. Og vi rister også på hodet av en større og større del av de "nye" skipperne som vi kan se hver eneste helg.

Det har litt lett for å bli sånn, når det eneste kravet til kort for man i dag trenger for å kjøre båt er et kredittkort for å kjøpe den.

Jeg er faktisk ganske redd mange ganger når jeg ser hvordan enkelte oppfører seg på sjøen. Det er skremmende å se mye av det som foregår.
Ser hver helg eksempler på førere av båter i millionklassen som i stor fart slenger seg mellom de andre båter, uansett forholdene på stedet.
Vi ser det mye av den samme utviklingen på sjøen, som det tidligere var på veien, størst bil og motor har forkjørsrett. Tror man.

Vet ikke om obligatorisk båtførerbevis er den rette veien å gå, men det KAN være en start.
Å den annen side har det aldri vært mulig å vedta at folk skal endre sine holdninger, det er noe folk kun kan gjøre med seg selv.

HAr selv manøvrert båt i skjærgården rundt Hvaler siden begynnelsen av 70-tallet.
Sjøkartet er alltid med, jeg følger det enda.

29.mai.2006 @ 18:04:10
URL: http://magnor
Postet av: Ståle

Bare én liten ting.

Føreren av dene Fairline 58 som grunstøtte og gikk ned ved Arendal i helgen er sunnmøring bosatt på vestlandet.
Båten var hentet hos forhandleren, Fairline Norge på Vollen i Asker dagen før og var på vei til sin hjemmehavn på VESTLANDET.

Kan de ikke lese sjøkart vestpå heller?? :-)

Ståle

29.mai.2006 @ 19:32:00
Postet av:

Ståle har rett. Mange kan teorien. Men tar lettvindte løsninger. Både i øst og vest.

Olav

30.mai.2006 @ 11:21:53

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/index.bd?fa=tb.add&id=1367468
hits