img
februar 2007
ma ti on to fr
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17 18
19 20
21
22
23
24 25
26 27 28

Dieselsøl

24.jun.2006 @ 12:03:44

Dieselsøl er noe dritt. Det er skuffende å registrere at en rekke bunkersplasser ikke tar oss båtfolk på alvor. Dårlige kaier med svak fendring, lekke pumper og grisete kaidekker er vanlig opplevelse langs feriekysten.

Sammenligner vi en moderne bensinstasjon på land og et typisk fyllested for diesel langs norskekysten, er forskjellen slående. Bensinstasjonene har miljøstasjoner for plast og flasker, der er tørkehåndklær og dispensere med håndvask. Der er pumper med god automatisk opprulling av slanger og der er kortautomater på flere fyllingspunkt slik at kunden skal slippe å gå lange veier med kredittkort og kvitteringer flagrende rundt.
77314-14
Kommer du med en båt som dette er det ikke særlig fristende å bunkre i dieselsøl og rester etter svarte gummidekk

Annerledes er det for båtfolket. Selv nyere tankanlegg mangler mulighet for rengjøring og miljø. Ofte er kaikanten uten fendring for småbåter og det er glatt, sleipt og dieselstank.
Et annet problem er faktisk at det er mange tankanlegg langs kysten som har lagt ned virksomheten på grunn av de avskrekkende oljeprisene og de store utgiftene det innebærer å fylle opp en stor lagertank. Faktisk må en liten butikkeier i dag ut med ca 150 000 for å fylle en typisk Statoil-tank i skjærgården. Det svir hardt i likviditeten - og flere har lagt ned tankservicen av den årsak.

Men det finnes unntak. Noen marinaer og handelssteder satser på båtfolket. De moderniserer og gjør det trivelig. De vet at en stor cabincruiser må bunkre for 8 - 10 000 kroner noen ganger i ferien. Og vil gjerne ha dem som faste kunder. Og faste kunder får man bare dersom man har service, har lagt forholdene til rette - og har gode dieselpriser.

tank
Stopp i tide. Mye søl syldes tilbakeslag ved full tank. Denne måleren på tankfyllingen gjør det mulig å slippe overfylling og søl.


Oss miljøsvin

20.jun.2006 @ 13:34:30
stor båt
Høy misunnelsesfaktor - men ikke nødvendigvis en miljøbombe


Min gamle venn Kurt Oddekalv sier at store båter representerer en ukultur og at eierne av store båter er de største miljøsvinene. Han har kanskje rett i forhold til drivstoffforbruk pr time eller forbrukte kvadratmeter regnskog.
Likevel synes jeg Kurt'en burde nyansere synspunktene sine noe. Verftene som produserer store båter har kommet langt når det gjelder nytenking og forbedringer. Faktisk går de i bresjen for nye tresorter, materialvalg og rene og støysvake maskiner. Men det er alltid lett å skylde på dem som har råd til det man selv ikke klarer å finansiere.
Jeg er mer bekymret for masseproduksjonen som pøser på med teakdekk og svære maskiner. I volum blir det mange ganger mer enn noen stakkars 50 og 60 fotere.


Kurten

Klar melding fra Kurt'en


Kurt Oddekalv og Norges Miljøvernforbund uttaler seg også brutalt om dem som ligger ved bygga og viser seg frem. Selv har han hatt stor evne til å vise seg frem gjennom snart en mannsalder.
Belona sier de ikke er så opptatt av hvilke båter folk har, men av nødvendige avgifter og bevissthet når det gjelder materialer. Dette har båtbransjen forstått for lenge siden.
Kurt Oddekalv eide (eier?) forresten en gammel hurtigbåt. Utransjert og spilloljepreget - fra et rutebåt-rederi. Sist jeg så den lignet den mer en miljøbombe enn en representasjonsbåt for et Miljøvernforbund.

Har vi blitt late og jålete?

16.jun.2006 @ 10:59:20
Vakre linjer venter på ny eier
Vakre linjer venter på kjærlige hender og ny eier. Båten annonseres på nett.

Jeg har hatt gleden av å pusse opp 8-10 båter i mitt liv. Ikke fullrestaurering, men fiksing av bord og spant, omklinking og utskifting. Det har vært en lærerik og fin hobby.
Før i tiden så jeg muligheter over alt. Gamle båter som for en billig penge kunne bli fikset. Til glede for meg selv, familien eller en hyttenabo.
Men dette er lenge siden. Familien skal ha cabincruiser og naboen gidder ikke skrape på gammelt treverk. Jeg selv har uferdige prosjekter hengende i naustetaket - og noen med kjølen i været på sjøbua.

Det er mange fine båter som kommer til å avgå ved døden fordi vi har blitt late og for jålete til å ha en gammel snekke som er litt slitt i kanten.
I de siste dagene har jeg sjekket ut båtmarkedet i Norge når det gjelder bruktbåter under 10 000 kroner. I dette arbeidet kom jeg over mange fine trebåter med vakre linjer og solide konstruksjoner. Det er mye potensiell båtglede, sommeropplevelser og hyggestunder som kan erverves for noen tusenlapper.
Noen bør ta ansvar for denne arven.
Etter å ha sett disse fine mulighetene har jeg bestemt meg: Jeg skal ta tak i et av mine egne prosjekter. Fikse den gamle Oselveren som familien har hatt siden 1959. Lat er jeg kanskje. Men ikke jålete. Det vil si: Kanskje jeg kan jåle meg på fjorden i sommer med nyoljet gammel seilbåt med spriseil og noen kalde pils i forstavnen.

Sommerglede

Her er det mulighet for mye båt og sommerglede. Til salgs for noen tusenlapper.

Bensinlukt og minner

13.jun.2006 @ 21:59:24
Fjordtur


Har hatt noen heftige turer på fjorden den siste uken. Kona har kjøpt seg ny båt . Skjærgårdsjeep for å komme seg raskt til og fra byen. Været har vært så strålende at det straks ble konkurranse om hvem som skal få benytte den åpne båten. Jeg har aller nådigst fått noen låneturer i solskinnet - og minnene om guttedagene hartstrømmet på.
Den gang kjørte jeg 10 fots With. Og av og til litt større båt. En nabo hadde en gammel Chris-Craft med en kraftig bensinmotor. Den fikk vi låne i bytte mot plenklipping og luking. Følelsen av vind i håret og salt sjøskvett sitter i sjelen. Alle har vel kjent tjære-lukt og mimret om bestefars båt elller lek i gamle sjøbuer.
Jeg har oppdaget at lukten av bensin og sjø kan gi den samme mimre-effekten.

77314-9

Også besinlukt og sjøsprøyt kan vekke gode minner



Akkurat nå!

05.jun.2006 @ 14:44:41
Rekstafjorden

Noen hevder at jeg har vært surmaget på bloggen i det siste. Hånet østlendinger og båtfolk. De har rett. Det er været som gjør det. Surt og kalt og ingen sommer. Klart det tærer når nordavinden slenger isende sjøsprøyt i ansiktet på meg på mine daglige båtturer.

I dag er det annerledes. Jeg kjenner sommeren lure rundt hushjørnene.

Fra mitt stuevindu ser jeg Alden ute i horisonten. Også kalt "Den norske hest" - ut fra fjellets salryggede og karakteristiske utseende. Tåkeskyene seiler rundt toppen og varsler temperaturskifte. Fjorden glitrer og svake dønninger lager en lett brus i fjæresteinene.

Humøret er stigende! Det er båter på fjorden og store seilbåter krysser dovent utover Rekstafjorden.. Hissige hurtigløpere lager maleriske kjølvannstriper og over hodet på meg lager havørnen noen merkelige pistrede skrik.
77314-6

Det er ikke mange månedene siden Alden var trolsk og nesten farlig for sjøfarende. Dette bilde er tatt i timene før en vinterorkan feier over vestlandet. Like fasinerende som sommerdagen.

Men nå er det heldigvis snart ferietid. Frode Klokkarnes er lokal fotograf her i øyene. Han har tatt dette bilde av øyen der jeg bor.
Kjære båtfolk. Velkommet til Reksta i sommer. 15 minutter båttur vest av Florø. En pen dagstur fra Bergen og en flott ukestur fra Oslo.
77314-7
Slik har vi det.

hits